O PRACACH / ABOUT WORKS






Wpływ na stworzenie mojej pracy dyplomowej miały drukowane w latach 50, 60 i 70 albumy przyrodnicze i geograficzne. Pożółkłe strony, nieostry czarno-biały wydruk sprawiają, że przedstawienia, które spotykamy na co dzień, pejzaże, zdjęcia zwierząt i roślin mają zupełnie inny charakter. Są bardziej malarskie. Zaczęłam gromadzić albumy, które kryją w sobie wiele skarbów. Ciekawą właściwością niektórych stron, jest fakt, iż po podświetleniu ich, poprzez nałożenie się warstw dwustronnego wydruku, tworzy się nowy obraz, który sam w sobie może być gotowym dziełem sztuki. Duża ilości wizualnej informacji, którą znalazłam w albumach umożliwiła mi swobodne komponowanie własnych obrazów.

Głównym tematem moich prac malarskich jest natura. Przyroda, którą przedstawiam jest bardzo przetworzona. W obrazach próbuję nakłonić widza do przywoływania skojarzeń związanych z elementami świata naturalnego. Nie ukrywam własnej ingerencji, przedstawienia tworzę z elementów pozornie  dopasowanych. Chciałam wyróżnić części dodane, sztuczne linie, które tną obraz, aby zwrócić uwagę na to, że obrazy są wyreżyserowane. Taka strategia ma na celu pokazanie tego, co wydaje mi się istotne w patrzeniu na naturę, czyli naszego kulturowego pryzmatu. Zauważyłam, że kiedy myślę na przykład o górze, to interesuje mnie opowieść, która buduje się wokół niej, którą mogę stworzyć odpowiednio komponując obraz.

Prawdopodobnie w ciągu następnych lat przyroda zmieni się pod wpływem inżynierii środowiskowej, oraz dalszej ekspansji człowieka. Dobrze byłoby zadać sobie pytanie czy powinniśmy zmienić swój stosunek do natury i do czego potrzebna nam jest ona w formie „dziewiczej”, niezmienionej. W swoich działaniach staram się poruszyć również wątek przetwarzania, artystycznego recyklingu i używania cytatów. Moim zdaniem takie zabiegi nawiązują do naturalnych procesów funkcjonowania człowieka. Nieustannie kopiujemy naturę tworząc nowe wynalazki, replikujemy siebie nawzajem, a każda kopia jest własnym oryginałem.

Do stworzenia cyklu prac zainspirowała mnie powieść Stanisława Lema „Eden”, seria filmów „Star Trek” z lat 70 oraz film „Stalker” Andrieja Tarkowskiego. W tych dziełach spodobała mi się idea, tworzenia nowych rzeczywistości, za pomocą bardzo prostych zabiegów, niewielu elementów. Na przykład w filmie Stalker zjawiskowość „zony” została zbudowana m.in poprzez serię prostych rytuałów, które musi wykonać główny bohater stawiając kolejny krok, natomiast w serii Star Trek, alternatywne rzeczywistości są bardzo podobne do świata ziemskiego, a drobne niepokojące zmiany budują napięcie i narrację. Dlatego niektóre przedstawienia w prezentowanym cyklu mogą przypominać scenografię filmową, np. pejzaż obcej planety, czy kosmiczny obiekt, który również mógłby być wyjątkowym przypadkiem natury w naszych realiach.

Aneks do dyplomu, który realizowałam w pracowni działań interdyscyplinarnych, składa się z podświetlanych wydruków, do których wykorzystałam zdjęcia z albumów. Niektóre kompozycje to bezpośrednie przeniesienie znalezionych stron. Pozostałe sama zakomponowałam. Praca przedstawia relację natury i technologii. Granica, za którą kończy się natura, a  zaczyna technologia jest nieoczywista. W pracy pojawia się również wątek przeszłości i przyszłości. Przeszłość pokazana jest za pomocą, monochromatycznego wydruku, przedstawienia miejsc i przestrzeni historycznych, a przyszłość kryje się w hybrydyzacji przedstawienia, i odwołań do postapokaliptycznego powrotu natury. Ta relacja przeszłość-przyszłość, ma obrazować uniwersalizm problemu. Technologia to pierwszy pięściak naszego praprzodka, teraz jedynie zauważamy większy kontrast miedzy nią, a przyrodą.
































































Współtwórcy